onsdag 2 mars 2011

Idéer i rörelse? Den nöjda skattebetalaren

Alltså nu är man ju helt slut efter att ha utnyttjat all världens kommunal service hela dagen (kollektivtrafik, hälsostation, bokbuss, läkarjour) och så har man ju minsann jobbat som en häst också (för att kunna betala för nämnda service).

Men två saker nu:

Ett: Vad är oddsen för att man först skribblar en rad om Det bästa utan att ha ägnat konceptet en tanke på kanske 10 år, och sen när man återvänder från radioskuggan och läser sin Kontur upptäcker man att nya numrets tema är - tadaa: Det bästa?
Hur är det nu igen med den där teorin om att idéer liksom rör sig i luften och att det är därför flera pers kommer att tänka på samma aparta saker samtidigt? Det gäller liksom bara att kunna snappa upp grejerna.
Men nu minns jag inte vad det är för en teori och vems? Nån som minns? (Eller kanske det bara är nån pinsam new age-grej från nån gammal Mama?)

Två: Hjälp vad Gynekologen i Askim var bra igår. Jag säger bara: första scenen. Mycket ser man på tv men få program lyckas bryta tabun såhär. (Och förresten är det public service-tv, vilket inte gör saken sämre alls, public service är bäst.)

Tack för det. Nu ska nöjd skattebetalare sova en blund.

6 kommentarer:

  1. :) menar du kanske http://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronicitet
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Maken min från Sverige älskar "Gynekologen" men då den visas i Finland först kl. 22 vår tid brukar han somna i TV-soffan.
    Efteråt förstår han inte hur och varför han kunnat somna mitt i det program han tycker är ett av de bästa.
    Men han kan ju alltid kolla det i efterhand på SVT play -hurray!

    SvaraRadera
  3. Hoj Jenny, alltså det där med synkronicitet är ju jätteintressant! Är ändå inte säker på att det är exakt det jag menade, och jag tror inte heller att det ligger något paranormalt i den här Det bästa-incidenten. Hm. Kan det ändå ha varit synkronicitet jag läste om?
    Men på något vis tycker jag att det skulle ha handlat om att idéer liksom bildas i helt logiska men inte helt synliga former, och så snappar en del människor av nån anledning (samma associations-öh-referenser?) upp dem. Hört något om sånt?

    Carita: Hurra, roligt att ha ett med-fan i din karl!

    SvaraRadera
  4. Deleuze och Guattari har också skrivit om det här, i A Thousand Plateaus tror jag det var. Har inte läst den boken själv, men där talar de bl.a. om the rhizome, dvs. ett underliggande filosofiskt nätverk som länkar människor till människor och idéer till idéer. De menade väl att dynamiken mellan olika aktuella ideologiskt-filosofiska strömningar/diskurser kan leda till att samma idéer dyker upp på olika ställen oberoende av varandra.
    Jag har tänkt läsa A Thousand Plateaus bara för att den verkar så otroligt intressant, men har bara inte kommit så långt ännu.

    SvaraRadera
  5. Rhizom är alltså det biologiska nätverk som länkar skogens svampar till varandra, och som får svampar att ploppa upp här som där lite hur som helst.

    SvaraRadera
  6. Tycker inte heller att synkronicitet träffar helt rätt i vad du menade... Det är en oerhört bekant tanke nog. Den måste ju ha dykt upp på fler ställen tänker jag... tänker också på begreppet "kollektivt medvetande". Jag har försökt läsa A Thousand Plateaus och också Anti-oedipus, som hör till samma tankeprojekt. För rhizom är en idé som man stöter på överallt i konstforskning och feministisk teori de senaste åren. Men hans "metod" eller sätt att filosofera, är ganska svår, och kan få varningsklockor att ringa hos den torrare sortens forskare ;) (flumvarning alltså). Men inte desto mindre intressant tycker jag :D

    SvaraRadera