onsdag 23 mars 2011

Vill inte rösta på nån som tycker som jag. Jumalauta.

Mitt interna mantra denna kväll har varit jumalauta jag är trött, vilket inte har hjälpt upp saken precis, men det har i alla fall varit sant.
Jag vill i alla fall göra en anteckning om valmaskiner och hur lite jag egentligen ser nyttan av dem. Visserligen är de sympatiska, kanske lite roliga och möjligen riktgivande på axeln vänster-höger. Men inte vill ju jag rösta på nån som tycker som jag? Jag har inte alls tillräckligt mycket kunskap i de olika frågornas komplexitet, många av dem är ju jättekrångliga. Såklart tycker jag att alla ska må bra i samhället och jag är för naturen och vill kunna leva på svenska i Finland, men däremellan finns en massa skitsvåra frågor som jag bara kruxar i på en höft. Om nån kandidat då har kruxat i som jag tycker jag det är skrämmande, den vill jag inte rösta på, för det betyder att den personen är lika mycket ute och cyklar som jag.
(Vilket kanske varenda kandidat sist och slutligen är, men det må vara en annan fråga.)
Jag tänker inte göra en enda valmaskin inför riksdagsvalet i år. Istället röstar jag på parti, och försöker vara strategisk när jag väljer kandidat.
Jumalauta, förresten. Vilken underskattad, fin svordom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar