tisdag 6 september 2011

Oskönhet / eldhorror

Till följd av kosmisk hämnd för att jag talade med svarta tungan om gamla krämer vaknade jag igår morse med ett ansikte som brann. I spegeln väntade en chock - jag hade åldrats cirka femton år på en natt. Övedriften är inte kraftig, ej heller är jag kokett nu; huden var kruttorr och skrynklig, jag var röd kring ögonen och så den där hemska svedan. När jag tvättade ansiktet och applicerade Ceralan sved det etter värre. Genomled dagen skrynklig och svidande, det är såna här gånger man minns hur hälsan tiger still och hur lyxigt det är när huden inte känns.

Möjligen har det gamla schampot från förra veckan gjort mig allergisk mot all kosmetika utom apotekets A-vitaminkräm, som var den enda hudprodukt jag använde mig av i Florida. Rusade in på apoteket på vägen hem från jobbet och köpte en cityupplaga av nämnda kräm, och efter kvällsduschen smetade jag in fejset med den riktigt generöst. Smetade tills jag var precis vit i ansiktet och - inte heller nu överdriver jag - efter trettio sekunder hade all kräm absorberats. Samma sak i morse: vitt fejs i tretti sekunder, slurp. Materialet i mitt blodomlopp består nu till fem procent av apotekets A-vitaminkräm.

Ikväll ska jag trösta mig med Hollywoodhaggorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar