torsdag 15 september 2011

Ljuvligheter:gubbkroppslibertas, politiskt gnäll

Hade stora problem på metron i morse då Claes (se föregående inlägg) berättade om ett ingrepp som gjorts på den inte kanske så hemskt fiktiva Ottos hjärta. "Den kateter som matats in i den stora artären i ljumsken höll nu på att krypa upp och in i hjärtats kranskärl." !!! Han pratade också om "snoken i hjärtat". Alltså det var den där katetern det. Han märkte ju att jag blev illa till mods så han övergick till att beskriva "Ottos" åldrade kropp. Även detta blev jag ur balans av, beskrivningen var ju inte direkt aptitretande om man säger så, man satt där på metron och visste inte om man skulle blekna eller rodna.
Men sen tänkte jag att vad nu, vadå, det här är ju den typen av beskrivning som kvinnor sysslat med i årtionden. Jag avser Kerstin Thorvall, Birgitta Boucht, jag avser en massa kvinnliga författare som helt sakligt (ibland också med kärlek) beskrivit en kvinnokropp som inte liknat Olga Rönnbergs så mycket.

Ikväll ska det gås på konsert. Stefan Sundström spelar i Nordsjö och har utlovat "det vanliga politiska gnället". Det tycker jag låter fantastiskt! Kom dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar