onsdag 21 september 2011

Göra en Fazer

För några år sedan ändrade ju Fazer designen på omslagspappret till sin lakritsstång. Detta diskuterades vid finländska kaffebord och i skärgårdsbersåer, själv var jag inblandad i ett halvgräl där (den annars mycket vänliga och även i praktiken fördomsfria men från annan generation härstammande) motparten tyckte att det inte alls var diskriminerande med den ursprungliga designen. "Det har ju alltid varit så, inte gör det väl nånting, det är inte kränkande."

Via Nanna Johanssons fina blogg fick jag nys om kinapuffsprotesten, och nu ändrar då Fazer den designen också. (Kinapuffarna fins inte i Finland så detta är inte alls lika känsligt vid våra kaffebord. Kulturimperialistnostalgin är alltså ej inblandad, vilket alltid underlättar sakers gång.)

Men nu till själva poängen i detta inlägg! När jag kom till jobbet i morse fick jag syn på en arkivbok som tydligen själv under natten hade krupit fram och fläkt ut sig på bänken här intill, eftersom jag aldrig sett den förr. På omslaget: bild så politiskt inkorrekt att den inte går att beskriva med salongshedern i behåll. Titel: Ulla, museman och negertrollet av Lisa Cawén. Holger Schildts förlag, 1926.
Blir det nytryck får vi helt enkelt göra en Fazer!

2 kommentarer:

  1. Det är dessutom Tove Janssons mamma som har gjort omslaget!

    SvaraRadera
  2. Jestas ja! Nu ser jag ju att det står "Ham" i ett litet hörn. Tack för upplysningen Ulla! Puh!

    SvaraRadera