fredag 7 oktober 2011

Opelmannen

När jag gick från jobbet sent på eftermiddagen satt en enbent man i en snygg Opel ungefär utanför hotell Marski på Mannerheimvägen och spelade musik på bilstereon på hög volym. Att han var enbent vet jag för att mannen låg inhasad och hade sitt ena ben och sin benstump utanför. Som en sjörövare såg han ut, en skitig sjörövare strandad i en Opel.

När jag gick till jobbet på morgonen halvlåg han fortfarande kvar och växlade skivor lika aktivt som kvällen innan. Hög volym, fortsättningsvis. Nån finsk iskelmämusik (dagen innan var det rock).

Hade han dånat på hela natten? Var han en en performance uppfunnen av en konstnär? Eller en helt vanlig bandido som är bra på att bryta sig in i bilar? Eller var han bilägaren, hur oborstad och enbent som helst?

Det är saker jag undrar en solig dag som denna i staden Helsingfors.

1 kommentar:

  1. Synnerligen mystiskt. Din rubrik gav mig spännande barndomsassociationer till en bilrelaterad urban legend som satte skräck på mig och mina kompisar när vi var små, skrev precis om det här:

    http://bit.ly/qGdNSs

    SvaraRadera