söndag 23 oktober 2011

Könsrollsfostran feat. prinsesshorrormytologin

Tog mina små till [ex-pörrklubben] galleri Sinne i förmiddags, vi såg utställningen Att döda en koltrast av Emma Rönnholm och Saana Inari. Mycket förnämligt i sällskap av den mesmeriserande guldlocksfen Ida-Lina och hennes tatovering.


Ida-Lina hade efter pojkpåtryckning vänligheten att ge ungarna varsin penna, vilket skänkte henne epitetet "snällast i världen". Pennorna, en orange och en blå, används nu framgångsrikt som trollspön och den yngre bläcktatuerade sina ben medan han satt på pottan.


På hemvägen råkade vi möta ytterligare en bekant guldlockig fe, som just idag råkade ha som uppgift att dela ut "små dåliga leksaker" till barn. Pojkarna fick varsin av det slaget och blev ännu lyckligare. Leksakerna klassades efter viss analys som "flickleksaker", "men vi tycker ändå om dom".
Ömma mor är förtjust, dessa leksaker är verkligen mycket "flickiga" och vårdas nu ömt av gossar med trollspön och tatueringar.


För att riktigt kludda dit en stor fet plump över i:en i frasen "det finns inga pojk- och flicksaker" lockade jag de små prinsarna till mig efter dagsvilan, lade dem på varsin sida om mig och högläste två klassiska prinsesshorrorsagor: Snövit och Törnrosa. Fick njuta av ungarnas rysningar över den innerliga ondskan feat. mordplaner och klassisk kvinnlig avundsjuka pga skönhet. (Sen kommer ju prinsen och äktenskapet men hav överseende med heteronormativiteten, okej? En sak åt gången?) 


Problemet är nu att jag lovat ta ungarna med ut på ficklampspromenad efter mörkrets inbrott. Hur ska jag lyckas klämma in god fe/ snäll blondin/ flicktoy/ prinsessmytologi?


Idag ska inget vara grabbigt. Eller: det flickiga ska vara grabbigt, det grabbiga flickigt; ambitiös söndag det här.

2 kommentarer:

  1. Kanske ni kan gå och titta på någon häst/kanin/fjäril/svan eller annat flickigt djur? Tack för besöket, dina söner är YTTERST charmerande (nu när de dessutom utsett mig till snällast i världen är jag helt såld).

    SvaraRadera
  2. Fint tips, tack! Det kommer att bli taget i bruk snart. Den här gången blev vi ju räddade av labyrinten (se ovan)!

    Vid kvällssmörgåsen kom det sen något resonemang kring vem som sist och slutligen varit snällast idag. Tycks vara jämnt skägg mellan dig och den andra blondinen, själv räknas man tydligen inte.

    SvaraRadera