fredag 4 november 2011

Gamla böcker har också tungor

Här på redaktionen bor ett antal gamla böcker utgivna på Holger Schildts förlag, de talar till oss som arbetar här genom att visa upp sig i övervägd ordning och ha ärenden som ibland är svåra att tyda. Eftersom magiskt tänkande ger "mervärde" (för att nu tala som en marknadskraft, fast å andra sidan är "mervärde" säkert en term från 70-talet) väljer jag helt fördomsfritt att lyssna till dessa volymer.
Dagens repliker från litteraturspöket:

"Hagar Olsson: Lars Thorman och döden" (debut, tryckt 1916 hos Simelii arvingars boktryckeri)
"Hagar Olsson: Träsnidaren och döden" (original 1940, nyutgåvan tryckt 1991 hos Östra Nylands tryckeri i Lovisa men jag lägger in en bild på originalet nedan för det är tjusigare)






Eftersom jag tyvärr inte är expert på Hagar Olsson (men kanske borde bli det) kunde jag inte genast begripa hur dessa två titlar hänger ihop. Var det exempelvis så, att träsnidaren hette Thorman och att Olsson själv i ett senare skede skrev om sin bok och justerade namnet lite?
En god stund funderade jag på detta, tills jag i ett anfall av uppfinningsrikedom kom på att man ju kan öppna boken och läsa början, då torde man ju kunna lista ut om det är samma bok eller ej. (Detta apropå vad internet gör med hjärnan, en effekt är tydligen bristande förmåga att snabbt fatta vad som är virtuellt och och vad som är fysiskt.)

Resultatet:

Lars Thorman: "Sakta öppnade Lars den dörr, han så många gånger slagit hårt igen efter sig."

Träsnidaren: "Denna morgon var inte som andra morgnar i Abel Myyriäinens liv."
 
Bara namnet "Abel Myyriäinen"! Värt allt besvär.
 
Återstår att lista ut vad Hagar Olsson har för ärende. Kanske det bara är en hälsning inför alla helgons dag?


10 kommentarer:

  1. fachinerande!
    Helt tydligt handlar det om döden. Eller gör det? Jag tror hon krypterat hela boken och den ena är en kod till den andra.
    Jag är ganska säker på att om du i månsken läste rätt bok baklänges skulle Hagar Olssons ande dyka upp ur den andra.
    Fast jag kan ju ha fel, det kan vara frågan om Lars Thormans ande också, även om det verkar lite väl uppenbart.

    SvaraRadera
  2. Gillar hur du resonerar, Kate. I natt vågar jag ändå inte prova läsa böckerna baklänges, var redan med om en lite kuslig grej. Är annars säker på att det just i natt, allhelgonanatten, skulle funka ypperligt.

    SvaraRadera
  3. Abel Myyriäinen! Fantastiskt. Jag fick genast lust att veta allt om Hagar. Lärde mig snabbt att Lars Thorman och döden gavs ut 1916, Träsnidaren och döden 1940. Dessutom vill jag absolut läsa Mr Jeremias söker en illusion (1926). Dags för en Hagar-renässans kanske?

    SvaraRadera
  4. Huga. Kan bara hålla med alllt som tidigare skribenter uttryckt. Fin profilbild dessutom.

    SvaraRadera
  5. Huga. Kan bara hålla med alllt som tidigare skribenter uttryckt. Fin profilbild dessutom.

    SvaraRadera
  6. Karin, det är helt klart dags för Hagarrenässans! Bokcirkeln ***HAGAR*** är född.

    Situationsdiktaren: Tack och tack!

    SvaraRadera
  7. Jag har en längre tid haft en fullständigt ogrundad åsikt att Hagar Olsson måste vara stencool. (Abel Myyriäinen bekräftar precis detta.) Ändå har jag inte kommit mig för att läsa henne. Snart är det dags! Tack för Hagar-påminnelsen.

    SvaraRadera
  8. Lindman, jag undrar om din åsikt är grundad i Hagar Olssons stencoola namn? Kanske också i att hon brevväxlade etc med Edith Södergran? Och i att hon ser så häftig ut på bild, som t ex ovan, med fimp och allt?
    Nu blev jag så inspirerad att jag kastade mig över nämnda brevväxling! Om du läser något Olsson hoppas jag innerligt att du rapporterar i din saloon.

    SvaraRadera
  9. Jo, det är nog brevväxlingen som spökar. Och så såg jag en pjäs om henne (tror jag? herregud, minnet) på ÅST där hon framställdes som lite queer, politisk och bestämd på alla vis (och en smula tragisk). En tredje sak som spökar är en märklig film på finska om Edith Södergran, en fin liten film, gjord nångång i början av åttiotalet kanske, där Hagar O förstås figurerade.

    Ska absolut rapportera om Olsson-läsningen sen!

    SvaraRadera
  10. "Lite queer, politisk, bestämd på alla vis och en smula tragisk."
    Låter som en favoritperson.

    Inväntar eventuell rapport!

    SvaraRadera