söndag 13 november 2011

Fjällräven och festen, törsten

Man borde säkert klara av att vårda sitt internet vad som än händer men jag bloggar tyvärr minst när det händer mest. Det är ett tecken på att jag är född år 1919, saknar smartfån och tycker om att sitta och glo.
Särskilt mycket tycker jag om att sitta och glo på program av den typen som Vasa littfest under ledning av Monika Fagerholm bjöd i helgen. Såna skapliga kix!


Programmet fokuserade på själva saken; texterna, skrivandet, olika synvinklar på det, olika inställningar; temat var JAG. Det var späckat med litterära stjärnor, karisma, iq, kvickness.


Efter en av programpunkterna kom en man ur publiken mystiskt nog fram till mig - som också suttit i publiken - och frågade vem jag var, att han tyckte vi kanske kände varandra, han konstaterade att jag antecknat mycket och undrade lite över det. Han hade ögon som en fjällräv. Jag menar att de var extremt ljusblå, jag vet inte om fjällräven har blå ögon, den kanske har bruna? Men om den har blå ögon har den samma färg som den här mannens ögon alltså. Och han sa så här, att han hade tänkt när han kom för att se programmet att det skulle vara högtravande och obegripligt, "men de talade ju om riktiga saker, man förstod vad de sa och de pratade bra om vad de håller på med".


Poängen här är att både han, som varit lite motsträvig och kanske inte så specialintresserad och jag, som är snuskigt specialintresserad och synnerligen mottaglig i litterära sammanhang, tyckte att det var ett program just för oss.


Sensmoral söndag kväll: image is nothing, thirst is everything.


Sedan visade mannen mig en akvarell som föreställde en dröm han haft. Den var målad med kaffe och tydligen är det inte så konstigt som det låter, tydligen är det så att man ibland målar på trä med kaffe?

5 kommentarer:

  1. Fascinerande. Efter vilken programpunkt klev fjällräven fram?

    SvaraRadera
  2. Fint, fint! Lysande skildring av nåt jag tror mig varit med om men så klart alls inte har ---

    Det spelar ingen roll hur mörka fjällrävens ögon egentligen är, efter att de (fjällrävarna alltså) läst detta kommer de göra allt för att nån smart vetenskapsman ska börja tillverka isblå rävlinser. Och du ska veta att detta djur kan ställa krav - det är ju nästan utrotat och vet att vi människor kommer göra allt för att det ska må bra.

    SvaraRadera
  3. Jag blir avundsjuk, har aldrig varit på Vasa LittFest men har alltid velat.

    (Jag testade förresten att måla med kaffe en gång. Resultatet blev sisådär, doften förförande god)

    SvaraRadera
  4. Sara: Det var efter programpunkten "I Kats och Lillis soffa".

    Situationsdiktare: I will! Igen!

    Lovisienstadt: Fjällräven behöver ha fjällrävsblå ögon! Låtom oss förenas i denna sak och hjälpa det söta juret.

    Nina, har du målat med kaffe! Det här är alltså något som folk i allmänhet håller på med! Fantastiskt.

    SvaraRadera