torsdag 10 november 2011

Fin Salong Looks

Vet aldrig vad jag ska tycka om Hel Looks, men man kanske inte behöver tycka något?


Istället låter jag mig inspireras till Fin Salong Looks. Här är dagens:


Look 1. Ung man med rofyllda drag, på metron i morse såklart. Han hade likadan frisyr som mannen i mitten på det här gotfotografiet, fast håret var modärnt snaggat på sidorna. Det låter inte så snyggt, men det var det i sanning. Uppmanar alla män med hår att vårda sin kamning. (Det kan också vara fint att vara utan hår.)


Look 2. Skön japanska i fullständig förvirring och randig halsduk på Stora Robertsgatan. Rar novembersol slog i hennes hår och i mig uppstod en fråga: Hur kommer det sig att alla japaner man ser har, inte svart, utan rödaktigt hår? Mörkt brunt med rött skimmer, mahogny? Är det någon sköljning eller? Enligt gammal god karikatyrfördom har ju japaner GUL hy och SVART hår, men det verkar vara så att de egentligen borde ha VIT hy och MAHOGNYHÅR. Och mörka brunnar till ögon istället för trista streck.


Slut på dagens Fin Salong Looks. Peace out.

4 kommentarer:

  1. Är det inte kineserna som ska ha gul hy och svart hår? Eller är det både kineser och japaner?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog. Att Hel looks ser ut som folk som gått igenom vår utklädningsgarderob.

    SvaraRadera
  3. Alltså såhär helt ovetenskapligt så tippar jag på att dom har färgat sitt hår, dom som du har sett. Varför? Jo, för att a) när man ser japanska barn så har dom alltid kolsvart hår och b) alla mina (fyra) japanska studiekamrater hade svart hår. Hundra procent alltså. Haaa. Men gula var dom nog inte.

    SvaraRadera
  4. Jenkku: Alltså japaner, kineser, helt samma?

    Situationsdiktaren: Så är det!

    Karin: Hm. Alla som man ser i Helsingfors har rött hår. Kanske inte barnen. Är det alltså ett visst segment i japanska befolkningen som väljer att färga håret? Och är det då dessa som färger det på ett visst sätt som tycker det är en extra bra idé att besöka Helsingfors? Ah, ovisshet!

    SvaraRadera