onsdag 30 november 2011

Självsuggestion i det lilla (typ ett mail)

Förr i tiden däckade jag i helvetesförkylningar redan i september men nu är jag så impregnerad och fin att jag klarat mig ända tills - idag. Vaknade under isen med grus i lungan och sten i huvudet, var dämpad och sur.


Dämpad och sur var jag sen hela dagen men framåt eftermiddan kom jag ihåg att det finns något som heter självsuggestion. Jag testade genom att underteckna ett mail med "Iloisin terveisin, Anna" (Glada hälsningar,) och se, det fungerade faktiskt i flera minuter, och jag fick ett svar som avslutades med "Lämpöisin terveisin," (Varma hälsningar,)! Vidunderligt. Tips.


För övrigt läste jag i senaste Språktidningen att ju högre status en mailskrivare har, desto färre "jag" bjussar hon på i sina brev. Detta resultat klassades som "överraskande" och troddes bero på "en omedveten vilja att markera distans." Oh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar