lördag 30 april 2011

Litet förstamajtips

Om man råkar ha glada ungar som har fått fina valborgsballonger och om man samtidigt råkar känna nån som är på ålderdomshem, sjukhus, demenshem eller dylikt, föreslår jag att man tar ungar och ballonger och avlägger liten visit.
Man är en hel cirkus när man kommer, jag lovar. Ungarna blir lite dämpade och gamlingarna/sjuklingarna blir lite upplivade, det är win-win.
Dessutom tror jag det är bra för ungar att se folk som är riktigt gamla, eller sjuka, eller på annat sätt inte i sin starkaste livsfas.


Med detta tips garanterar jag inte feelgoodkänslan hos den som tar sin ballongcirkus på turné, men jag vet att många åtminstone för en liten stund blir lite upplyfta, och att andra inte tar någon skada - och att någon tredje får en behövlig påminnelse om hur livet är konstruerat sådär i praktiken.


I alla fall jag tenderar ibland glömma bort det. Efter dagens besök på demenshemmet med min egen cirkus minns jag.
Det skulle vara roligare om alla var friska, unga, glada eller helt enkelt saligen avlidna, men så är det inte. Också det har vi att förhålla oss till.


Så: Ta din cirkus och gå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar