fredag 15 april 2011

Nagellackets inverkan på skrivandet

Sedan igår har jag i mina tankar kretsat kring detta högst intellektuella med hur naglarna påverkar skrivandet. Det var Linn på Korrespondenterna som triggade, hon hade suttit och skrivit och sen lackat sina naglar ceriserosa varpå flytet hade försvunnit.
Det låter ju hur trivialt som helst men är något att betänka såhär i helgtider - om man hade tänkt gå på fest och ändå typ få nåt gjort i skrivväg.
Min egen erfarenhet är att det är jättesvårt att skriva med röda naglar i alla nyanser. Röda naglar är ju snyggt men enormt stigmatiserande; med röda naglar blir man Kvinnan, vilket påverkar skrivandet hur mycket som helst. Med röda läppar blir man också Kvinnan men sina läppar ser man ju inte själv medan man sitter där. (Fingrarna fladdrar hela tiden framför det man försöker få sagt.)
Okej blå eller gröna naglar kan funka, särskilt den blåa färg som jag kallar för Birgitta Boucht-blå efter att hon slog hela bokmässan i Göteborg med häpnad med sitt supercoola lack. Grönt har jag också testat men sen blev jag på något sätt ändå stressad och hemskt medveten om att jag satt och skrev med just gröna naglar.
Nä. Blått är det enda som funkar. Och bäst är inget nagellack alls. Vi kan kalla det natural nude så låter det bättre.

Erfarenheter kring detta? Kan man förresten alls skriva med långa naglar?

4 kommentarer:

  1. Jag tror överlag att nagellack, färg som färg, är distraherande. Det flyter bäst utan.

    SvaraRadera
  2. jag har faktiskt aldrig reflekterat över det, men så kör jag ju i allmänhet på natural nude också.

    SvaraRadera
  3. Jag måste ha fixade naglar annars kan jag inte skriva alls. Värst är avskavt nagellack. Bäst är nylackade röda eller fransk manikyr. Naturella naglar gör att jag känner mig fattig och eländig, då vill jag verkligen inte skriva.

    SvaraRadera
  4. Intressant! Det här måste väl handla om självbild liksom? Jag tror jag skulle få akut stopp av såna där supersnygga naglar som du Anne beskriver. Och avskavt nagellack funkar för min del - Helst ska det vara LILA och avskavt. Eller blått då. Kulturtantigt tack.
    Fast fransk manikyr utan färglack, bara sådär välvårdat, det skulle kunna funka. Vet inte hur det är med mina nudiga kumpaner Sara och Linn dock.

    SvaraRadera