torsdag 28 april 2011

Ang. skandaler

Aha, riksdagens förvaltningsutskott ska ledas av den mycket invandringskritiska sannfinländaren Jussi Halla-aho. Därmed får han inflytande i invandringsfrågor och polisärenden.


Jag har jättesvårt att tackla detta just nu, och såklart skulle nyheten slå ned som en slipprig vattenbomb samma dag som tidningen lät bli att komma på morgonen och jag traskade ut i världen färdigt kontrollfattig.


Men för att nu ta till något mer harmlöst men ändå intressant: Babeltwittern tipsade om Babelbloggen som hade besökt författaren Björn Ranelid. Ranelid hade hetsat upp sig över vad han kallade "efterkrigstidens stora litterära skandal", vilket visade sig vara att Nationalencyklopedin påstår att Ranelids författarkollega, poeten och dramatikern Kristina Lugn skulle ha publicerat en roman 1993. "Du lilla solsken" ska den ha hetat. Men det existerar ingen sån bok, och det visste Ranelid. 
Tillbaka på redaktionen fick Babelbloggaren veta att just romanupplysningen i Sveriges radios exemplar var överstruken. Babelbloggaren undrar avslutningsvis vad "Du lilla solsken" kan vara för en bok och varför den har hamnat hos Lugn.
(Nåja, läs själva, det är bra skrivet, tänkte bara att nån kanske inte orkar klicka.)


Lugn själv har sedan kommenterat. Under rubriken "Ang mitt skandalösa beteende" förklarar hon att hon då det begav sig hade lovat förlaget att hon skulle skriva sina memoarer. Förlaget hade tryckt informationen i sin katalog men boken blev inte klar - Lugn håller fortfarande på med den. ("Den är väldigt avslöjande.")


Som förlagstjänsteman har jag stor förståelse för hur det gick såhär tokigt. Och nu är jag mycket sugen på att läsa Lugns memoarer. Om det är någons memoarer jag vill läsa så är det ungefär just och jämnt Kristina Lugns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar