lördag 21 maj 2011

Problematisera mera

Kjol- och klänningsdiskussionen nedan var saliggörande för mig och nu skulle jag hemskt gärna försöka bli en sån där person som klär sig i kjol och klänning utan ansträngning. Det kräver ju bara att man har ett lager såna plagg först, men sådär i princip. Jeans känns trista! De hänger i baken! De spänner! Ge mig en hemulklänning! Eller en kort, vippig sak som Sara sportar ...

Det som också är kul är att märka hur folk har så mycket tankar kring harmlösa och skenbart oviktiga saker. Det harmlösa är politiskt, man märker inte alltid de vardagliga tankarna men de finns där och bestämmer mycket. Jag vill alltså starkt rekommendera att man problematiserar och vädrar nojor och #issues.
Gammal men god sanning: Har man uttalat problemet så är det lättare att göra sig av med det. Bloggen är ju ett utmärkt redskap för detta. Snart ska jag ta itu med mitt problem med skyltningen på ringvägarna kring Helsingfors, för det skulle jag gärna bli av med. Håll utkik efter spännande fortsättning. (Och vädra egna #issues, de konstigaste tankarna är ofta de mest angelägna!)

2 kommentarer:

  1. Jag har alltså helt på riktigt märkt att jag är ganska dålig på att problematisera. Jag är bra på att störa mig på saker, men det är en helt annan sak.
    Detta med bristen på problematisering gäller för mig just mycket jämlikhets/feministgrejs. För mig är det så självklart alltihop, uppfostrad till feminist av en feminist som jag är. Liksom: kjol kan man väl ha, om man vill, eller så inte, och känner man sig extra fin eller feminin i kjol så är det inget fel med det, och man är inte speciellt förtryckt heller, så länge man inte känner sig tvungen att gå i kjol. (Menar alltså inte nu att du skulle ha påstått något sånt heller.)

    Jag har köpt två sommarklänningar och bara väntar på rätt väder för att använda dem och bli en som går mer i klänning och mindre i jeans :-)

    Men jag skall försöka komma på något att problematisera. Och inte bara störa mig på.

    SvaraRadera
  2. Maria, ser fram emot att läsa dina problematiseringar på din blogg (om du kommer på några såna)!

    SvaraRadera