onsdag 1 december 2010

Kära bokbuss

Tänk att det finns bokbussar! Det ju är helt otroligt i dessa högertider. Alltså, en buss full av böcker som stannar utanför ens hus - ja - exakt utanför vårt hus faktiskt. Trafikmärket med parkeringsförbud som bär tillägget "Gäller ej bokbussen" ... Så fint.

Jag blir varm och samtidigt skraj av hela härligheten. Varm för att biblioteket för mig representerar själva kärnan i välfärdssamhället, skraj för att jag har en känsla av att denna lena kärna är konstant hotad. Biblioteken är för bra för att vara sanna, bokbussen måste vara en dröm. Så bästa människor i frack med ordnar: kom ihåg att låna flitigt, rösta med lånekortet!


Ikväll är det bloggala här i Helsingfors. Jag ska vara någon annanstans, men eftersom det är bloggpristider tar jag tillfället i akt att berätta att Finsalongen fått Kolofontpriset! Värdinnan är stolt och glad!

2 kommentarer:

  1. Jipii! Onneks olkoon!
    Ja hei, äkkii nyt hurriks. En tiennyt että sä et oo ruotsinkielinen.

    SvaraRadera