måndag 29 november 2010

Sånt vi killar gillar

Kvart över tre inatt pep yngre barnet till och jag gick dit för att kolla honom. På väg tillbaka till sovrummet såg jag genom fönstret ett stort fordon som visade sig vara en brandbil. Där stod också en ambulans, som sedan sakta åkte iväg. Mellan husen syntes käglor från ficklampor, de lyste mot mörka fönster, letade efter nånting - en brand?
Efter en liten stund kom tre-fyra (jag är närsynt) brandmän i full utstyrsel fram ur gränden, klev in i brandbilen och åkte lugnt bort längs Klåfingervägen.

Sen var jag så upphetsad att jag knappt kunde sova och berättade överraskande ivrigt om händelsen för min äldre son genast på morgonen. Han insåg naturligtvis det stora intressevärdet i historien.

Poängen här är alltså att jag med pojkmammaskapet börjat lägga märke till saker som jag inte brydde mig om förr: just utryckningsrelaterade saker, traktorer, bulldozers, lyftkranar ... Förr i tiden kunde jag ha en grävmaskin framför näsan utan att ens se den (och det händer ofta att man har en grävmaskin framför näsan i centrum av Helsingfors).


Manlighetsbonus;
Toner som får hjärtat att svälla i mitt bröst: militärmusik, marschmusik. Detta tycks dock vara medfött, det har alltid varit så. Tycker ni andra om sån musik? Säg ja? Annars drar jag slutsatsen att jag i ett tidigare liv varit militär. Vilket dessvärre på flera sätt kunde stämma.

4 kommentarer:

  1. Min mamma sjöng Björneborgarnas marsch för mig som vaggvisa när jag var liten för traditionella vaggvisor fungerade inte alls!

    SvaraRadera
  2. Alva tycks också vara lagd som Maria. Enda vaggsången som funkar är Tuu, tuu, tupakkarulla. Antingen för att den är finsk eller sen för att den handlar om tobak. Skall försöka med Björn Borgs marsch till nästa.

    Men när det gäller utryckningsfordonen o. dyl. så har jag snarare blivit fisigare i.o.m. barnen. Hade säkert blivit paranoid och hört mystiska steg i trappan hela natten.

    SvaraRadera
  3. Det där med att notera utryckningsfordon låter bekant... (har också en son)

    Men kommenterade i andra ärenden: så här i bloggprisernas tider får du ett bloggpris av mig för intressantaste texter (gillade särskilt dina Märta Tikkanen-funderingar). Se länken på mitt namn!

    SvaraRadera
  4. Ja just det Lotta, barn brukar ju vara fascinerade av tobak och öl ...

    Vad glad och stolt jag blir över Kolofontpriset Jenny! Tack!!

    SvaraRadera