onsdag 10 november 2010

Re: Om att fixa allt

Mejlade alltså Märta Tikkanen för att fråga hur hon fixade allt med vardag och barn och jobb och vulkanäktenskapet med Henrik.

Hennes första svar var detta:
hej, tack! just nu himla panik, tre artiklar borde in idag ...
försöker återkomma, problematiken är evig
Märta

Några dagar senare återkom Märta med ett otroligt fint och klargörande svar som jag med tillstånd saxar ur här:

Jag tror inte jag hade nån annan strategi än att det var nödvändigt att hinna skriva, det var livlinan. Tillvaron var överfull och detdär med att skriva om nätterna med skumgummi under skrivmaskinen och sitta bakom tv:n är just som det var - jag mådde bättre om jag fick kasta ur mej lite av det som trängde på än om jag sov lite längre. Dessvärre har jag ett stort sömnbehov men skrivbehovet var större och jag skrev förstås inte precis alla nätter och inte nätterna igenom annat än när jag var riktigt igång, om somrarna när jag höll på med manus.
Annars hade jag nära mänskor som var avgörande, brevvänner, min syster Gunnel i samma situation som jag, tillsammans hade vi sju barn, hon arbetade på sn doktorsavhandling, jag skrev, det fanns ju inga dagisar på den tiden - bara en sån sak (Esbo 1964-72). Vi hade vad vi kallade en egen liten barnträdgård, dvs en familjedagvårdare som hade hand om barnen fem timmar fem dar i veckan, turvis i den enas och den andras hem medan vi två satt i det tomma hemmet och jobbade för fulla muggar. Varför vi inte kunde få kommunal hjälp som i princip fanns fattade vi inte men resurserna räckte väl inte till fast vi borde ha fyllt kriterierna -
vi ringde till varann, den ena sa: Jag orkar inte, jag orkar inte
och den andra: Jag hinner inte, jag hinner inte
sen la vi på och orkade och hann lite till.
Det var oerhört jobbiga år men det blev både doktorsavhandling och böcker och alla överlevde.


Arbistiden betydde att jag fick ett rum där jag kunde stänga dörren om mej. Och sen en helt underbar sammanhållning kring gemensamma uppgifter och mål, underbara sjuttiotal när man trodde på vad man gjorde och på att göra tillsammans! Och det gick framåt, man kände det trots vansinnigt mothugg på de flesta plan. Jobbmässigt var det nästan outhärdligt och familjen hemma -

när jag tänker bakåt var det överfulla år, helt oersättliga att få vara nära barnen när de var små, allt de sa och gjorde, lyckligtvis hade jag kåserier i Astra som fångade en del av repliker och incidenter. Medan det pågick hann man just inte känna efter. Ett av problemen var att samhället ännu inte var utvecklat som nu, ett annat att vi hade våra ambitioner, otänkbart att vara bara hemma och föda och bada och blöda och mata och byta, vi ville vara de vi var trots att vi var mammor. Eftersom våra män fortsatte vara vad de var trots att de var pappor. Det är vad mina första böcker kretsar kring - den obegripligheten. Med samhällsperspektiv, Förening 9 och Women´s Lib, sen småningom kvinnogrupperna här som vi ju inte hann med i, jag hade kvällsturer fem dar i veckan på Arbis, hjälp.

Men då hade jag en hemhjälp som kom och gick, annars hade det inte gått, barnen var 5, 7, 9, 13 när jag började på Arbis.

Och sen var det ju himla stimulerande med alla diskussioner och alla utmaningar och allt motstånd,både hemma och ute, bara det inte gick helt till överdrift (vilket det också gjorde ibland).

Det här var ett svar som var så bra att få, frågan om Märtas fixande har förföljt mig hur länge som helst och nu vet jag: hon har inget superblygsamt sömnbehov (hon behöver alltså sova), hon är ingen maskin (skrivandet gick i perioder och arrangerades, dvs inte alla verk kom till på skumgummi bakom tv:n), hon hade ett nätverk (systern och brevvännerna - där blir man ju nyfiken!), hon orkade inte alltid (men orkade alltid lite till), hon skaffade hjälp och barnen var inte bebisar när hon blev rektor för Arbis.


Jag skrev tillbaka om "tidsandan" som är annorlunda nu, det kollektiva som fattas, och hon svarade att det har hon också tänkt: att det är annorlunda i luften. Då fanns det ingen vettig dagvård och ingen vettig jämställdhet, nu finns det inget gemensamt mål, bara individer och ensamsträvande.


Är så glad att jag skrev och frågade. Vidarebefordrar:

Kampen går vidare.
kram på dej och alla er som är mitt uppe i detta väldigt jobbiga men mycket rika skede av livet. ALLT! GENAST!
Märta



7 kommentarer:

  1. Åh, allrafinaste Märta! Jag älskade speciellt det här stycket "... vi ville vara de vi var trots att vi var mammor. Eftersom våra män fortsatte vara vad de var trots att de var pappor". Det känns ju dessutom som om det skulle handla om 2000-talet, inte 70-talet.

    SvaraRadera
  2. Vad fint med brev från Märta!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du/ni ville dela med er av brevet!!

    ..och tack för en läsvärd blogg! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, aniara - det är fortfarande aktuellt det Märta skriver om 70-talet, gulp. Fast igår på farsdagen hade Marit af Björkesten en bra ledare i Hbl om att det faktiskt FINNS en massa pappor idag som är väldigt närvarande för sina barn, vilket inte betyder att problemet med frånvarande pappor ska förminskas, men att man kanske borde justera retoriken en aning. Inte låta det gå slentrian i den, eller snarare: ta bort klyschorna och granska läget igen och igen.

    Ja, Bokbabbel, jättefint! Och glad att jag fick dela med mig av det.

    Roligt Tove att du besöker salongen!

    SvaraRadera
  5. Vilket fint brev. Men man måste ju verkligen brinna för att orka hålla på så där. Det gör nog inte jag. Inne i mig brinner det bara en liten soffmask som vill se på Mad Men och äta choklad när ungarna väl är i säng, och jag låter den hållas.

    SvaraRadera
  6. Åhh, det här gjorde min lördagsmorgon! Jag tackar också för att du frågade och delade med dig. Den frågan har jag också burit på sen jag första gången läste en bok av M.
    Och det här med brevvänner... jag älskar handskrivna brev och har haft det otroliga privilegiet att bli mött av ett på tamburgolvet några gånger i året. Det är (nästan) det bästa som finns!

    SvaraRadera
  7. Heja Jolin, håll kvar det där brevskrivandet! Har själv haft en massa brevvänner men inte en enda är kvar. Mejlen har nog blivit ett gott substitut men nu har jag upptäckt att jag inte skriver mejl längre heller, det är liksom bara Facebook och "gilla". Bättre än ingenting, men.

    Och ja, jag tror vi är många som undrat över Märta Tikkanens arrangemang! Generöst av henne att svara.

    SvaraRadera