fredag 19 november 2010

Tikkanenmänniskor. En pipa snus?

Livet tar över en stund framöver men före det ännu ett Tikkanenrelaterat inlägg, om ni ursäktar. Fäste mig vid kolumnen Henrik Wilén skrev i dagens Hbl om "Märtas magi". Han refererar där vad Ulrika Milles i DN skrivit om Märta Tikkanens nyaste bok Emma&Uno och återger ett litet resonemnag om det som Milles kallar Tikkanenkvinna. Det innebär: "duktig arbetshäst, en fyr för sina barn" och jag tänker att det är egenskaper som (tror jag) inte ska läsas som odelat positiva, för det är ju jättejobbigt att vara duktig arbetshäst och fyr för sina barn. Låter det inte lite martyriskt, orimligt?

Men så tänker jag: nä, duktig arbetshäst och en fyr för sina barn borde väl varje förälder försöka vara. Ibland lyckas man bra, ibland mindre bra, men man måste försöka. Man klarar det oftare än man tror. Alltså testar jag tesen att alla föräldrar borde försöka vara Tikkanenkvinnor, även om de råkar vara män.

Läste förresten med intresse även notisen om snussmugglarna i Jakobstad som fått över två års fängelse för smuggling, grovt skattebedrägeri och försäljning av produkter som strider mot tobakslagen. För snus! I relation till straffet för t ex våldtäkt är ju det här helt märkligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar