måndag 1 november 2010

Slentrianutsagor. Heja Ellips!

I Hbl:s bokbilaga Bokextra citeras Ralf Andtbacka apropå sitt nya förlag Ellips så här: "Det som vi vill ge ut är poesi, kortprosa och essäer, och det som hamnar någonstans emellan. Det är former som ofta är ganska styvmoderligt behandlade av förlagen."

Jag ser uttalandet som en sån där sak som sägs av ren slentrian, det stämmer nämligen inte. Åtminstone det förlag som jag jobbar för, Schildts, intresserar sig visst för de genrer som Andtbacka nämner. Vi intresserar oss för all välskriven litterär text, och vi jobbar med alla genrer precis lika engagerat.

Nå, det här diskuterade jag med Ralf Andtbacka på bokmässan och det är inga hårda känslor inblandade, bara en irritation (från mitt håll) över saker som slentrianmässigt sägs. Att "förlagen" inte bryr sig om mindre kommersiella genrer sägs ofta om förlagsatmosfären i Sverige, men går inte att automatiskt applicera på våra finlandssvenska förhållanden. De finlandssvenska förlagen uppfattar sig fortfarande ha ett kulturellt uppdrag och vill verka i litteraturens tjänst. Faran, tror jag, med att bara säga saker på rutin är att förhållandena plötsligt kan börja glida mot slentrianutsagan så att den blir sanning.

Men det nya förlaget Ellips är i vilket fall som helst mer än välkommet och jag är full av beundran för Ralf Andtbackas arbete. Diversitet är styrka. Professionalitet och passion är styrka. Heja, alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar