lördag 30 oktober 2010

Stickan. Mässan. Alla får skriva men orkar vi läsa?

Bokmässa. Står med sticka i foten i förlagets monter, eller nu bara med såret kvar efter att ha opererat bort sticka&var med synål och pincett igår natt efter krogkvällen. Stickan fick jag när jag klev ur sängen morgonen jag skulle åka till bokmässan i Göteborg, sen hörde den inte av sig förrän nu - en månad senare och lagom till följande mässa. Om det betyder något är oklart, men saken noteras.

Bokmässearbete är tungt för fötterna men fint för huvudet. Med risk för att verka insmickrande måste jag bara få sagt att jag varje år blir så imponerad av alla bokintresserade människor som går omkring och ser ut som om litteraturen verkligen var deras livselixir. Man blir - glad.

"Alla får skriva men orkar vi läsa?" står det på ett urklipp som jag klippte ut ur tidningen för något år sedan och som jag hängt ovanför mitt arbetsbord på jobbet. Det är förstås lite småprovokativt, men pekar också på läsarens extremt nödvändiga verksamhet.

Läsa är vackert. Läsare vackra. Och intresse är - attraktivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar