måndag 18 oktober 2010

Hur fixade Märta allt?

Märta Tikkanen, fortfarande blixtrande, var gäst i Daniel Sjölins Babelstudio - nå, hon är fantastisk. Och vacker. Hon var där för att tala om sin senaste bok, den om morföräldrarna Emma och Uno och deras inte helt lätta kärlek. Paralleller blev dragna till hennes eget äktenskap med Henrik Tikkanen och Märta sa att hon aldrig känt att hon behövt uppoffra sig, hon har alltid lyckats kräva sig den plats hon behövt för att skriva sina sjutton böcker. Därtill har hon fött och tagit hand om fyra barn och jobbat heltid som rektor för Arbetarinstitutet i Helsingfors.

Scen ur Märta Tikkanens litteratur som jag minns: hur Märta eller en fiktiv kvinna (minns ej vilketdera) sitter bakom tv:n på natten och skriver när Henrik/mannen slocknat och barnen sover.

Självklart har jag ingenting att göra med hur privatpersonen Märta Tikkanen arrangerade sitt och sin familjs liv och visserligen kan det alltså ha varit en fiktiv mamma och inte alls Märta som satt där bakom tv:n i natten, men jag undrar helt olitteraturvetaraktigt ändå över glappet här.

Hur fixade Märta allt detta? Vulkanäktenskap, rektorskap, barn, böcker?

Det är förstår möjligt att hon helt enkelt besitter en osedvanlig arbetskapacitet och ett blygsamt sömnbehov, men jag tror att där också finns andra strategier.

Vilka? Jag tror jag måste försöka fråga henne.

2 kommentarer:

  1. Visst är Märta helt fantastisk. Men många bäckar små ... alla 17 böcker skrevs nog inte när barnen var små. Och rektor för Arbis var hon bara en sjuårsperiod.

    SvaraRadera