söndag 14 november 2010

Mera hustvedtsk botanik! "Om en grupp kvinnor".

Så vet vi nu att Siri Hustvedts nya roman är klar och heter The Summer Without Men. Hustvedts två senaste romaner, What I Loved och The Sorrows of an American, berättas av manliga karaktärer, nu har hon skrivit om " a group of women".

Det är hur irriterande som helst att boken ännu inte utkommit, för man skulle såklart behöva få den i sin hand genast, direkt, på momangen. Jag älskar nämligen när Siri Hustvedt skriver om kvinnor, hon har ett alldeles eget sätt att göra det på. Detta sätt skrev förresten Hanna Lahdenperä och jag tillsammans en essä om för en massa år sedan; vi kallade essän "Den hustvedtska botaniken" apropå att påfallande många av Siri Hustvedts kvinnliga karaktärer har blomnamn. (Artikeln har funnits på nätet men går nu inte att länka till, oklart varför.)

Fortfarande är min favorit bland Hustvedts böcker den tidiga The Blindfold, och det var också mitt exemplar av den jag bad henne signera den gången jag hade nöjet att träffa henne. Men klart, jag hoppas ju att The Blindfold ska bli brädad av boken med den lovande titeln och den faktiskt eggande beskrivningen "handlar om en grupp kvinnor". Så enkelt. Så intresseväckande. Den vill man läsa liksom.

1 kommentar:

  1. Håller med om att det låter intressant. Men - men men - skulle det låta lika intressant om det "handlade om en grupp män"? Varför/varför inte? Vet faktiskt inte riktigt vad jag själv tycker, men hur tänker du?

    SvaraRadera