onsdag 17 november 2010

Jobba i sängen

Självklart får man inte jobba i sängen, men det händer mig ibland i alla fall. Manusläsning före läggdags i vågrätt tillstånd alltså. Inte bara illa, måste jag säga; lyckas man hålla sig vaken äger manuset nästan garanterat någon form av kvalitet. Sen är det nog inte säkert att den kvaliteten är litterär, dock: min tes sedan gammalt är att allt som är "dåligt" men ändå lyckas få en på kroken har någonting som inte kan avskrivas i en handvändning. Finns hur många exempel som helst på detta, t ex chick lit, inte enkelt att skriva alls.

Jobbar ni som har pappersjobb i sängen? Har ni som har konstnärliga eller intellektuella jobb en anteckningsbok liggande precis vid sängen så ni genast då en tanke dyker upp i skallen/drömmen ska kunna rafsa ner den?

På tal om det, här kommer ett rön: om man skriver ner sina drömmar påverkar det drömmarna. De blir tydligare, snyggare, lättare att tyda, det blir något inställsamt och tillrättalagt över dem.

Men man har i alla fall då fångat dem.

1 kommentar:

  1. Jag har inte en anteckningsbok bredvid sängen, men det fanns en period då jag steg upp på morgonen och gick raka vägen till skrivbordet utan att passera gå. Det var ett ganska bra system. Man skall helst inte ens prata med någon före man skrivit av sig lite.

    Annars jobbar jag inte i sängen. Utom kanske då jag varit sjuk.

    SvaraRadera