måndag 6 februari 2012

Delfacit Edelfelt

Apropå det förra, dvs mina frågor kring Albert Edelfelts målning Jungfru Maria i Rosengård. Tydligen skrev Viktor Rydberg 1914 en dikt med samma titel:

JUNGFRU MARIA I ROSENGÅRD.


Maria drömmer i rosengård,
på vägen till Tabor från Nasaret,
hon drömmer om stundande modersvård
åt en leende gosse av Davids ätt.


Över jungfruns drömmar är himlen blå
och sjunger i linden en fågelkör,
medan höstmoln driva i flockar grå
för klagande vindar därutanför.


Därinne är rosornas skara ung;
den vissnar ute på Jisreels slätt.
Därute är gången av tiden tung;
vid drömmerskan smyger han tyst och lätt.


Därute är träldom och våld och kiv,
en döende värld, av synder frätt;
därinne drömmar om evigt liv,
om frid på jorden och mänskorätt.


Maria vaknar i rosengård
- det blixtrar över Genesaret -
och sömmar en linda med blodröd bård
åt folkmartyren av Davids ätt.

*
Återstår frågan om varför Maria ser så olika ut i face på de olika versionerna.
Kallar på Edelfelts ghost!

3 kommentarer:

  1. Kanske Edelfelt (till skillnad från alla andra män) visste att kvinnors känslor kan variera och det var just det här han funderade på. ;) höh höh... nämen det här börjar ju faktiskt bli intressant. Jag vet ju inget om ämnet, men är det inte så att synen på Maria var mera mångfacetterad tidigare? Jag tycker att jag nångång har läst det nånstans... fast jag kan ju ha fel. Det sku inte vara första gången.

    SvaraRadera
  2. Det som är lite deppigt är att den sista bilden är mesigast. Kom igen Edelfelt!

    SvaraRadera
  3. Jo, mysko med sista bilden. Den är annars också klumpig. Målningstekniken menar jag. Fast den är å andra sidan väldigt liten på min skärm, så jag ser inte detaljerna riktigt bra. Men speciellt glorian är kökkö.

    Angående dikten så finns den på Serenakörens julskiva Tänd dina ljus. Åsa Thodén deklamerar. Om jag minns rätt.

    SvaraRadera