fredag 3 februari 2012

Upptäckt plus fråga

I mina gömmor här på förlaget hittade jag också en annan vykortsversion av Jungfru Maria i rosengården ("i rosengård"?) av Edelfelt, den är målad 1897, två år efter den version som jag publicerade i förra inlägget, och är råare, mera tillyxad, Maria ser argare ut. Jämförde med den version jag har i vykortsform och såg att den Maria ser skamsen/osäker ut! Det gör ju inte Maria nedan.

Alltså: Edelfelt har målat detta motiv 1895, 1897 och 1898. Samma motiv, samma färger, men helt olika anleten på Maria. (Tyvärr verkar inte versionerna finnas på internet, så kan inte länka.)

Det här är åter en stund då jag dör av intresse. Jag vet ju att konstärer ofta gör flera versioner, men just den stora skiftningen i ansiksuttryck --- Ytterst tacksam för upplysningar? Nån som känner till storyn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar