tisdag 23 mars 2010

Dubbelexponering. Stridsberg.

När jag väntade andra barnet fick jag höra om ett så ondskefullt barnmisshandelsfall att jag fortfarande inte har lyckats komma över det. Jag tänker på det varje dag, flera gånger varje dag. När jag stoppar om mina egna barn finns det misshandlade barnet där som en dubbelexponering. Jag har ofta funderat på vad som kan vara funktionen i den här överkänsligheten, den här oförmågan att värja sig. I ren desperation har jag i alla fall blivit månadsdonator hos Rädda barnen.

I nya Vi läser intervjuas Sara Stridsberg av Martina Lowden om sin nya bok Lolita-uppgörelsen Darling River (som Finsalongen ser särskilt mycket fram emot denna säsong!). Stridsberg uttrycker sin erfarenhet av överkänsligheten i föräldraskapet så här:

"Mina barn har öppnat ett fönster mot döden som aldrig kan stängas igen. Deras närvaro i mitt liv sätter mig i förbindelse med människans våldsamma historia på ett sätt som berättelsen om att ha barn inte riktigt räcker till för att beskriva. Mor och barn som skiljs åt i krig, i ett läger någonstans i världen eller längre bort i historien. Barnet som ammar sin döda mor."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar