onsdag 24 mars 2010

Bara min bok

Ni vet - när man ännu inte börjat läsa en efterlängtad bok och den ännu inte recenserats. Ni vet känslan kanske? Att den här boken blir den bästa någonsin!

Man vill inte börja läsningen för man vill njuta av förväntningarna, samtidigt är läsa det enda man vill.

Jag lyckades ganska bra med Glitterscenen av Fagerholm, att läsa den var nästan en ohändelse, en förbjuden aktivitet. Ett andlöst följande av raderna med ögonen, in i hjärnan med texten bara! Bara min text, min bok. Min. Och sen: min åsikt.

Jag hoppas fortfarande på att lyckas med Darling River av Stridsberg, men nyss läste jag en intervju med henne i en av de stora svenska drakarna och - det var för mycket intervjuarens tolkning i den artikeln. Intervjuaren stal boken från mig, den är inte bara min längre.

Så nu återgår Finsalongen till ursprungstexten och lägger embargo på allt kringmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar