måndag 6 augusti 2012

Novellögonblicken

Surrealistiskt att semestern är slut. Juli var som en dröm, hände den alls? Jag menar inte att allt var perfekt och underbart och molnfritt, jag menar inte "som en dröm" på så vis, den gick bara så snabbt den månaden, det hände så mycket och samtidigt minns jag knappt vad som hände. En konkret sak som hände var ändå: ett rött kök i Florida.

Det har varit novellögonblickens sommar. Juli månad förflöt som en räcka korta berättelser, stämningstexter - jag har inte skrivit ner en enda. Kan knappt skriva längre, har inte hållit på och formulerat mig alls, men Lynchlandet är där ändå, tallarna och jordmånen och vattnet och huvudet. Allt pågår. En story kom på en landsväg mitt i natten, en annan när jag var nere i en tömd brunn och skurade den och det tregradiga grundvattnet sipprade ner i nacken och på skulderbladen och över ryggen och in i shortsen och när vattnet i brunnen, tredgradigt, steg över stövelskaften och tryckte sig ner i gummistövlarna, genom yllesockorna, in kring fötterna.

Men nu är jag tillbaka i salongen. Sitter här med en dry martini.
Hej!


5 kommentarer:

  1. Jag har varit här inne med jämna mellanrum och kollat, och varje gång pausat lite och njutit av den underbart vackra rubriken I-landskärringen och sommarsorgen. Varje gång har jag, av någon anledning, blivit lika tagen. Välkommen tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack Anonym, din kommentar värmer mina stela skrivarfingrar!

      Radera