fredag 24 augusti 2012

Vi gör som Nanna säger

Såg en taxvalp i morse och började nästan gråta. Det är så man vet att det är fredag.
I eftermiddag ämnar jag packa in två barn och ett nyhetsankare i bilen och åka till Florida. Där finns inga taxvalpar, däremot spiders, hjortar, döende getingar, tappra fjärilar, nattfjärilar, älgar, mårdhundar, morkullor, trastar, sorkar och möss. En häger finns där också, hägern Greger. Och några blandrasiga bossiga hundar hos grannen, men inga taxvalpar som får en att bli helt underlig.

Vill fredagstipsa om Nanna Johanssons färska krönika Inget är Viktigt Nog. Nanna Johansson gjorde ett blogginlägg om sexistiska T-shirts och fick det vanliga gnället om varför hon bryr sig om bagateller när det finns större jämställdhetsproblem. Johansson svarar och föreslår:
att vi släpper lös de här kritiska krafterna lite överallt i samhället. Jag välkomnar de här personerna, och alla andra, att konfrontera random människor på gatan – hela tiden – och avkräva dem svar på varför de inte Gör Mer. Det vore omväxlande att se någon gå fram till, säg, en finklädd äldre man i bankomatkön och säga:”Jaha, här står du och gör ett helt vanligt kontantuttag! På vilket sätt förbättrar det situationen för könsstympade kvinnor på Afrikas horn, hade du tänkt dig?”
Alltså, jag tycker det är så bra. Så gör vi.

4 kommentarer:

  1. Instämmer! Så gör vi. Jag trodde förresten att du på riktigt drog till Florida och tänkte "nähe ingen kaffe på sets de närmaste dagarna". Fortfarande lite "eh vad betyder det här"-känslan har jag.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, Florida är mitt fritidsplace. Kallar det så för att solnedgången där är magnifik. Som i Florida. Eller som på såna där kitschiga planscher från 80-talet, du vet?

    SvaraRadera
  3. Jag har ett lite problematiskt förhållande till Florida efter att ha spenderat TVÅ veckor i EN lägenhet med mina föräldrar och syskon i julas i Orlando. Såg aldrig någon solnedgång. Mycket handlade om att komma överens. Konflikthantering. Men nog var det ju mysigt också.

    SvaraRadera