Ni vet den tjechovska regeln med geväret på väggen? Geväret måste avfyras i något skede av berättelsen, annars bör det inte vara med. Frågan är vad som ska hända med mobilmåsen. Vad sker vid avfyrandet?
Är det någon annan som har ett laddat förhållande till mobilmåsar, alltså såna där måsar i trä med snöre som man kan dra i och så flyger kräket, fast på stället såklart?
Jag hade en mobilmås i mitt flickrum, jag tyckte mycket om den men den plågade mig. Den plågade mig för att den ingick i ett tvångsmässigt flickmönster; när jag dragit i snöret fick måsen flaxa max tio gånger innan jag skulle ligga i sängen. Det var rätt stressigt kan jag säga, för en del andra grejer skulle fixas också inom dessa tio flax.
Varför tio? Frågan är retorisk.
Tio var det vitsord man ville ha i proven såklart.
En intressant skillnad mellan måsar och gevär: mobilmåsar flaxar först med stora slag, sen allt mindre för att småningom stanna av. Gevär kan man inte avfyra "lite". Det smäller och sen är det slut.
SvaraRaderaFilippa, mycket klar poäng där. Jag ska följa måsens flaxande med hökögat, för det är ju intressant vad den har för dramaturgisk uppgift! Särskilt med den din distinktion i åtanke ...
SvaraRaderaMulla oli vaalenpunainen hevonen jolla oli siivet. Sen jälkeen kun muutin sun huoneeseen niin lokki ja hevonen sai flaxata jossain laatikossa.
SvaraRaderaSitä hevosta mä en lainkaan muista ...
SvaraRadera