tisdag 27 mars 2012

Konsten att bekräfta fördomar

Snabbt, i hast, innan jag somnar:

Sedan Nina Lekander gick ut och berättade vem det var som stod modell för hennes fördomar om finlandssvenskar har många undrat vem som fått Aase Berg att tycka att finlandssvenska kvinnor uppvisar "en säregen blandning av skarp intelligens och planlös förvirring". Så det ville jag ta reda på, och det skulle ju gå bra i helgen, eftersom Aase Berg och jag skulle vistas på samma lilla Ålandsskärv (Hotell Arkipelag-biblioteket-krogen) ett helt vecksolut.


Redan första kvällen, när jag desperat försökte hitta en öppen krog tillsammans med några författare, t ex då Berg, fick jag ställa min listiga fråga. Det visade sig att Berg var helt medveten om det lilla ståhejet kring hennes karaktäristik och verkade tycka lite "herregud" om det hela. Där vi gick bland stängda krogar i snålblåsten hade jag gjort mig lite ansvarig för att vi skulle bli inläppta nånstans och till slut var jag tvungen att ventilera min noja för Berg: "Nu tycker du säkert att jag är en sån där förvirrad finlandssvensk kvinna."
Aase Berg bara skrattade lite.

1 kommentar: