onsdag 15 september 2010

Läshastighet 30-35. Du är normal.

Det här har jag försökt få skrivet sedan i förrgår men först nu skriver jag det, nämligen att 30-35 boksidor i timmen är helt normal läshastighet.

Detta apropå Kaj Korkea-ahos Impuls i Hbl den trettonde dennes. Han kallar sig "löjligt långsam på att läsa" och rubriken för kolumnen är också "Läsa löjligt långsamt", så jag tänkte i rappet att det kanske rör sig om nån enstaka sida i timmen, men 30-35 är alltså normalt. Det har jag kollat både med mig själv och med andra som läser i jobbet.

30-35 är min egen läshastighet om jag verkligen vill njuta av en text med litterära kvaliteter och om det finns mycket att förstå där. Sen finns det såklart olika gångarter: ögna, skumma, titta på, lusläsa, sluka, memorera. Det beror självfallet också på textens art och tempo.

Nåja, det här vet ju ni, men tänkte att Korkea-ahos kolumn kan sprida läskomplex omkring sig, så ville säga någonting om den.

(Förresten är några av de smartaste människorna jag känner ganska långsamma läsare. Istället minns de texterna. Det är också bra tycker jag.)

3 kommentarer:

  1. Eikö tekstin koko kans vaikuta? Siis tarkoitan jos se on 10 tai 12 tai kuinka iso normaali sitten onkaan.

    SvaraRadera
  2. Har ingen aning om hur snabbt jag läser, men måste säga att jag reagerade på hans kaveris läshastighet. Kan man faktiskt läsa så snabbt och få ut något av det samtidigt? Knappask.

    SvaraRadera
  3. Kenckers: No voihan sekin vaikuttaa, mutta ehkä ei sillai että iso fontti tekisi lukemisesta nopeampaa! Päinvastoin ...

    Lotta: Nå inte heller. Snabbläsning verkar äckligt på nåt vis? Eller beror kanske på vad man applicerar det på, men har svårt att tro att välskriven skönlitt skulle funka i en snabbläsning.

    SvaraRadera