torsdag 23 september 2010

Köksbordsopera. En bildningschans.

Sofi Oksanens bok Puhdistus (sv. Utrensning) ska bli opera av estniske Jüri Reinvere som skriver både musik och libretto, läser jag i dagens Hbl. I ett pressmeddelande säger Oksanen att hon satt vid Jüris i köksbord Berlin och skrev romanen - nu gör Jüri opera på den - cirkeln sluten. Det kallar jag konstnärsromantik! Köksbordet i Berlin!

Jag har försökt se opera några gånger men måste erkänna att jag inte begriper konstformen. Förstår inte koderna, tycker mest det blir storvulet och fånigt och att det inte låter så fint ens. Men jag vet också att orsaken till att jag inte kan njuta av opera är att jag är okunnig.

Alltså, devis, trots präktigheten viktig: Aldrig vara stolt över okunskap. Alltid försöka fatta något nytt.

Så jag ser operan Puhdistus som en chans att förstå vad det är som är operans styrka. På Reinveres beskrivning låter det bra: "två ytterst starka kvinnoroller och ett orkestermaterial som tränger igenom allt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar