måndag 4 juli 2011

Ta din sax på allvar

Ögat föll på kylskåpsdörren här i Florida, på ett urklipp som satt fast med en magnet föreställande en pandabjörn. Citatet är klippt ur Hbl nån gång anno dazumal av undertecknad, och det är ingen mindre än Magdalena Ribbing som står för det. Det är så vettigt att jag bara måste se till att sprida det eftersom jag nu för första gången på länge kom att se det:

"Någons sexualliv saknar betydelse på en middag om man nu inte direkt aspirerar på gästens dygd.
Magdalena Ribbing, folkvettsexpert på Dagens Nyheter, förvånas över de många frågor hon får om hur man gör med homosexuella par när man bjuder in paren på middag."

Poängen här är att jag slår vad om att kanske också du är en sån som ibland kraftar dig till att ta till saxen. Vad händer sen med urklippen? De kanske hamnar i en låda och blir bortkastade när du aggressivt rensar i ditt hem/flytter/skiljer dig/är allmänt överbelastad och lider av klen feng shui.

Ett inredningstips i sammanhanget är då att rama in de bästa urklippen. På så vis kommer man att se dem oftare. Min äkta make är trendsetter för han har vänligen ramat in ett par urklipp som jag klippte ur Hangötidningen när jag var cirka 13. De sitter i samma ram för de hör ihop:

Dagens ris
till dig cyklande tant som jag kolliderade med vid K-hallen på torsdagseftermiddagen. Vi föll båda omkull, men istället för att fråga om jag stött mig gav du mig en rungande örfil. Varför?
Felet var ju lika mycket ditt som mitt. Och det är både dumt och fegt att slå.
Johanna, 5 år

Dagens ris
Ris åt Johanna, 5 år. Det är dumt och fegt att säga att det var mitt fel. Eller är det fel på synen. För jag var ju på rätt sida. Du kom som en raket rakt på min cykel och huvudet flög hit och dit. Den smällen du fick var du värd. Kanske du ser bättre efter en annan gång.
"Tanten du körde på"

Å vad jag är glad över att kunna läsa detta varenda dag! Och å vad det är roligt att veta att jag redan som späd fjortis var tillräckligt saxmogen för att fatta att detta är något att spara! Hedren era urklipp, vänner. De säger tänkvärda saker om världen och smickrande saker om er själva.

3 kommentarer:

  1. Å vad härligt. Undrar just vem tanten var.

    SvaraRadera
  2. Jag är också en saxare. Inte ofta, men när det gäller. Tänkte först säga att jag ska sno inramningsidén av dig men så kom jag på att jag har ramat in en pärla i tvättstugan. Ska lägga upp den på min blogg nån dag.

    Tycker om din blogg, hittade hit från Eva Frantz blogg.

    SvaraRadera
  3. Situationsdiktaren: Det har jag också undrat. Och flickan Johanna, vem är hon?

    Hanna, vad roligt, lägg upp pärlan på din fina blogg så man får beundra vetja!

    SvaraRadera