lördag 2 juli 2011

Älgen i diket. Terrasståren. Blixtshowen.

Apropå den hisnande följetongen om djur på vägen när jag kör mot Florida.

Igår vid midnatt, strax före Lappvik: en älg i diket. Den hade precis korsat landsvägen och kollade lite på bilen min innan den stolpade in bland tallarna. Vi hade gjort rätt, älgen ock jag. Allt var korrekt: Älgen i diket, bilen på vägen. Ingen var överkörd och ingen hade fått den andra in genom vindrutan. En bra deal, en lyckans natt.

Väl framme i Florida fick jag, Floridalyxfrun, en bärs i min hand och en hand tog min och jag blev visad en ny bastuterrass. Detta fick mig i tårar. Det var så fint och så satt vi där på terrassen och tittade på gammelgäddan som med stjärten vinkade från stiltjen. Vi skålade i den klassiska Floridalyxfrudrycken Gammeldansk.

Och sen grande finale: det magiska åskvädret. Att se en hel fjärd lysas upp i flera sekunder! Vara lite klädsamt skraj ...

Sen i och för sig lite beskt att på höra nyheterna i morse att ett militärtält blivit träffat av blixten här i närheten. Åtta skadade, någon kritiskt. Det lär vara metallstänger i de där tälten så varför bestämde inte befälet att de skulle packa ihop sig och ta skydd?

Aj nä. Jag glömde. Säkerhet is for sissies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar