torsdag 20 maj 2010

Vad vi inte lär drömma om

När jag är stressad drömmer jag ibland att jag läser för snabbt så jag inte hinner med. Ofta är det serietidningar; bilder, färger, figurer och text. Ibland böcker med bara text som flimrar. Det här kan inte ha att göra med den överspändhet jag studerat och arbetat mig till, det måste vara en grundläggande överspändhet, eftersom jag minns att jag stressläste i drömmen redan som någon form av barn.

I The Shaking Woman Or A History Of My Nerves citerar Siri Hustvedt Åboforskaren Antti Revonsuo, som påstår att "the principal reason we do not dream about writing, reading and doing arithmetic probably is that these are cultural latecomers that have to be hammered into our cognitive architecture." [min kursivering]

Siri Hustvedt skriver att hon då antagligen är en mera utvecklad variant av människa eftersom hon drömmer om att läsa och skriva hela tiden.

Artithmetic - nånä, inte riktigt, men trots att jag inte är särskilt matematiskt sinnad har det också hänt att jag löst anspråkslösa matematiska problem i sömnen.

Jag tror alltså inte alls att det här är ovanligt. Jag förundrar mig mest över denna finska forskare som helt kallt påstår att "we do not dream about writing, reading and doing arithmetic." Är drömforskning liksom något gräsligt subjektivt?

I sömnen hittade jag förresten en bok jag absolut skulle vilja läsa. Det var hemma hos Eva Kela (då Nummelin) och jag tog den ivrigt ur hyllan: Why Literary Characters Interest Us.

5 kommentarer:

  1. Jag brukar också drömma att jag läser, skulle gärna tolka det som att jag har ett rikt inre liv men dessvärre fastnar det lästa mera sällan. Som att läsa tvål, på nåt sätt.

    Det brukar hända just innan jag vaknar, och jag får kämpa för att hålla mig kvar i texten. Det är nästan som om allt utom ögonen är vaket, och jag läser så mycket jag hinner innan jag slutgiltigen slits ur drömmen.

    SvaraRadera
  2. Men det där låter ju bekant!

    Haha, läsa tvål. Eminent.

    SvaraRadera
  3. För mig handlar det inte om stress - jag klamrar mig fast i drömmen för att få läsa mera. Inte särskilt subtilt, nej.

    SvaraRadera
  4. Hmmm... när jag är stressad drömmer jag om:
    1. Att jag är på fel plats/fel tid på en bokmässa
    2.ormar överallt
    3. våldtäktsmän
    När jag är inspirerad/begeistrad drömmer jag i text. Det händer inte ofta, men det händer - att jag drömmer att jag ser text jag eller andra skriver/skrivit.

    SvaraRadera
  5. När man drömmer text. Tänk att det är ens egen hjärna som verkligen producerat den! Ändå lite häftigt väl? För jag vet att jag vaknat helt imponerad av att jag i drömmen läst text som inte alls är som från min penna. Det kan vara sakprosa av något slag, en artikel i en tidning, bara text som är främmande. Och det är MIN HJÄRNA som skrivit den (eller deluxememorerat?). Heja hjärnan! Du är smartare och mer mångsidig än jag!

    SvaraRadera