torsdag 3 januari 2013

Satans arbetshäst

"Någon borde räkna på välfärdsminskningen med att bo i ett klimat där man varje morgon måste sätta på sina barn en massa ytterkläder", twittrade Isobel Hadley-Kampz i morse. Jag återtwittrade det med glädje.

Strax före jul när jag var ganska sliten, kanske ännu mer sliten än just nu, höll jag på med treåringens utebyxor och nån mudd på dem, nån snodd långt nere vid kängan, jag var tamburssvettig och hade bråttom, man arbetade mot mig och inte med mig, man låg och maskade sig utan styrsel, man vägde hundra kilo.

"Satans arbetshäst", hörde jag mig själv väsa till mig själv mellan hopbitna tänder.
Treåringen, som alltså inte var så tjänstvillig men ändå på gott humör, råkade visst höra.

"Satans arbetshäst! Satans arbetshäst! Man får inte säga satan, mamma. Satans arbetshäst!"

Blev ändå lite mindre svettig genast och pulsen lugnade sig. Det lät ju som något, det där.

Sensmoral: eftersom du ändå måste svära, gör det snyggt.

6 kommentarer:

  1. Haha, människodjur i den åldern är ju receptiva och begriper ju instinktivt när en svavelosande kötted är värd att spetsa öronen inför. Och hur många ggr har man inte "tambursvettats" floder? Detta utmärkta begrepp snor jag likaledes för eget egoistiskt framtidsbruk härmed. God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Ola, det är mig ett nöje att bli bestulen av dig.
    Förresten stod det en massa om din bok i Hbl för ett tag sen. Em Bodil Zalewsky som vid läsningen nästan hade tänkt att hon och du är samma person. Inte illa?

    SvaraRadera
  3. Så roligt, det visste jag inte om. Lägg ut! Lägg ut! Nej, jag skojar bara, förstås, men den artikeln skulle man/jag ju vilja läsa, och Hbl lägger väl inte ut allt sitt material på nätet, vad jag förstår?

    SvaraRadera
  4. Oh Ola K, ser till min förtjusning och rörelse att du inte bara hittat Bodil Zalesky (stavade namnet fel ovan, pinsamt nog) utan också några gamla pics från BA! Och även skrivit en minnesruna över det ljuva året 99-00 ... Lite fuktig i ögat här, yo.

    SvaraRadera