måndag 7 januari 2013

Fuktögd, orsak: Biskopsminne

Här sätter man sig vid datorn för lite hederligt arbet efter fiaskonattning och får syn på det minne över Biskops-Arnö-tiden som Ola Klippvik författat. Ola, som debuterade med den smidiga titeln Sportsmän och som därefter skrivit hur många böcker som helst, varav en hyllades i Hbl strax före nyår (Ola länkar), har också haft vänligheten att publicera ett par bilder av hög kvalitet. Min egen kamera med alla bishopsbilderna blev stulen när jag var i Malmö, så jag har endast strikt litterära minnen från tiden och blev rörd av att få se lite ungdom på fotografi. Dessutom lyckas Ola definiera tidsandan, gosh, den hade jag också glömt lite.

Allt detta på den utmärkta sajten Vikboblogg, där Ola även begår skarp kulturkritik.

(Snor ändå en bild:)

Martin Högström, jag, Titti Persson, Anna Jörgensdotter på Biskops-Arnö


10 kommentarer:

  1. Vilken bild! Som ett klipp ur en svensk retrofilm. Tillsammans eller någå. MAn kunde ju skriva ett helt manus utgående från det här. Kanske jag ändå borde haka på Monikas kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Skriv den romanen! Men gör så att det går väl för oss ok?

      Radera
    2. Bilden lockar just inte till det.

      Radera
  2. Håll till godo, Anna, och tack för länken; jag tror att det är Gertrud som har tagit bilden, med en eländig gammal pocketkamera alldeles i slutet av den sista skälvande ö-terminen.

    Trist att höra om dina förlorade foton i Malmö, men minnet lever ju sitt eget liv, höll jag på att säga...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gertrud har sinne för de magiska ögonblicken.
      Gertrud i badkaret förresten. Hur hon brukade bada alldeles ensam och enslig i skolbyggnaden i badrummet som det viskade "REDRUM" om. Hälsa henne!

      Radera
    2. Precis. Det ante mig. Bildemn säger allt. Romanen kanske inte ens behövs. Men herregud så jag vill skriva den.

      Radera
  3. Haha, sådär håller Gertrud fortfarande på. Hon hälsar tillbaka!

    SvaraRadera