fredag 26 oktober 2012

Politiska tider, powertider

Innan jag måste lämna tillbaka mitt lånade ex av Nina Björks bok Lyckliga i alla sina dagar vill jag dela med mig av ännu ett citat jag blir sådär fukt- och skarpögd av på en gång:

Att leva i konkurrens föder rädsla. Det föder en känsla av att vara jagad, av ett hela tiden närvarande men ändå diffust hot. En rädd människa är en liten människa. Hennes andetag är snabba och grunda. Hon kan inte vila, hon måste springa. Hon kan inte gå med högburet huvud, hon måste passa sig och sitt. En rädd människa är inte människan i sitt blomstrande tillstånd. Det är människan i sitt bävande tillstånd.

Björk synliggör samtiden och strukturerna som skapas i den. Hon talar om det som jag - och nog många med mig - saknat uttryck för: Att det finns ett motstånd att utföra, att det är närmare än man skulle tro; det ligger både utanför en själv och i en själv.
Det är inte alls newageigt. Det handlar bara om att tänka efter jäkligt noga vad det är man vill.
Politiska tider.

(Förresten också powertider, hu:)


 
"Negativ feedback gör mig stark" 
 
 

5 kommentarer:

  1. har läst lite i Björks bok. ska ta upp den på nytt asap. Helt klart läsvärd och ibland glimmar det verkligen till. Hon ger sig i kast med frågor som på riktigt är viktiga, det är bra. Och hon skriver jäkligt bra dessutom.

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot din text om Björk, Lindman.
    Ja, hon har ett speciellt "skrivande" (äh, ordet, men) som är rationellt och känslomässigt på samma gång. Strålande essäistik alltså.

    SvaraRadera
  3. Detta citat fick mig att planera in en omväg via bokbutiken på vägen hem idag. Tack!

    SvaraRadera
  4. Mycket bra citat! Jag har på senaste tiden fått intervjua många kreativa mänskor, och de verkar alla vara generösa med sina idéer. De är inte rädda. De har så många idéer att de kan ge bort hälften. Talade idag med en kille som bara bubblade över av kreativitet och skapariver, och han var så otroligt närvarande och inne i sitt jobb. Helt orädd.

    SvaraRadera
  5. Varsågod! Och att Nina Björks bok också är en vara ger ju bara diskussionen ytterligare en dimension ...

    Fager Dam, wow. Såna krafter behövs, och jag hoppas såna krafter orkar hålla sig så kraftiga trots realiteter, motgångar och krav.

    SvaraRadera