torsdag 13 september 2012

Tv-referat: Bergmans video

Där sitter man i allsköns ro och i soffan och läser läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors, och så tittar man upp och på tv pågår ett program om Ingmar Bergman. Bergmans video heter det och man tänker vaförvideo?, och de filmar på Fårö (en massa lackat trä i ett tomt hus, två gröna filmfåtöljer i plysch eller sammet) och dit kommer filmregissören Claire Denis. Hon sitter med ett glas vatten bredvid sig och havet bakom sig och pratar om sin kärlek till film. "Det enda jag är rädd för är att aldrig mera få göra film."
Ang Lee sen, som en gång träffade Bergman. Jag får nästan tårar i ögonen av fotot där han kramar den åldriga Bergman. Som ett barn, klamrar sig fast. Det är vackert. Och Lee berättar om hur han filmar karaktärer som tänker snett uppifrån, han filmar deras bakhuvud. (Ni som läst Gone Girl förresten, minns ni huvudet? Huvudet i 3D i klart underskattat.)

Men hej, såklart mest spektakulär: Lars von Trier, värd sitt "von". Bland trädgårdstomtar och plastvulvor förklarar han varför han är arg på Bergman och varför Bergman inte är särskilt bra på bilder, varför han var ett svin. Han har en teori om vilket som var Bergmans största problem ("ständigt kåt") och målar en bild av maestron på Fårö som jag aldrig kommer att kunna göra mig av med.
Ner från tronen med Bergman bara, tycker Trier, samtidigt som resten av hans uttryck, hans face och ögon, höjer Bergmans status ytterligare.

Nåja, läs inte det här om du vill se programmet. Trierintervjun finns här, och nånstans i närheten läggs också programmen i serien upp.

7 kommentarer:

  1. det är ju tyvärr inte tillgängligt utanför Sverige! Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen ånej vilket elände! Trist. Sorry.

      Radera
  2. ...jag älskar Lars, förstås. Faen, han kan liksom inte säga nåt ointressant, den knäppskallen.
    /Karin

    SvaraRadera
  3. men den verkar komma i repris kl. 22 ikväll, finsk tid, på svt24 (på Barnkanalens kanalplats), för dem som har den (jag!!)! Malin

    SvaraRadera
  4. Yay, tack till Malin! (vill också se Bergmans video, lät kul i inlägget ovan, plus att Claire Denis är en bra regissör.)

    SvaraRadera
  5. Alltså, det står kl. 23 i svenska programtablån, det måste väl betyda midnatt i Funland?

    SvaraRadera
  6. ja ja! jag räknade fel!! och nu sitter jag här och det blir för sent för mig att se det! F--n! M.

    SvaraRadera