fredag 9 december 2011

Retorikdetektiv'n på Fb

Men vad! Apropå den här iakttagelsen, som jag nedtecknade i förrgår:
Skulle just till att skriva någt hätskt om att Facebook nuförtiden meddelar om "[antal] nya berättelser" men såg sedan att de just nu verkar ha ändrat sig för det står "[antal] nya händelser", vilket väl får anses vara snäppet bättre.
Då satt jag vid en PC, nu vid en Mac. Då meddelade Fb om "händelser", nu snackar den åter om "berättelser". Det här tycker jag är av vikt!
Gör Facebook skillnad på Mac- och PC-användare? Eller är det webbläsaren som avgör vilken retorik som används? Och hur tänkte Zuckerbergs svenska kompisar då? Att folk med Mac är lite sådär kulturhippies som gillar ord som "berättelse", medan PC-tavisar föredrar att det helt enkelt "händer" saker?


Känner mig just nu som en (sekelskiftesblek och lungsiktig) retorikdetektiv med sikte på manipulation, nån kanske kan förklara det här för mig så detektivkänslan försvinner?

4 kommentarer:

  1. Vill inte att detta ska ha nån annan förklaring än din! Iakttagelsen är mycket skarp.

    SvaraRadera
  2. Tack Lovisa! Då har den förklaringen laga kraft tills den motbevisas.

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på samma sak. Åtminstone är det lika hos oss PC/Mac.

    SvaraRadera
  4. Men nu har jag märkt att det inte stämmer helt! Ibland också "händelser" på mac. Hm.

    SvaraRadera