fredag 13 augusti 2010

Småfarligt à la Wasteland

Så blev alltså min löprunda förkortad av säkerhetsskäl. Springer man ut mot Ärtholmen (mjukt underlag, bra för kroppen) kantas vägen nämligen av utan uppenbar anledning parkerade husvagnar och -bilar med igenbommade fönster. Ett antal gånger har jag kutat förbi där och tänkt att det här känns lite småfarligt à la wasteland, men på något sätt blir kvällarna hela tiden mörkare och de parkerade fordonen allt mer suspekta och då börjar det kännas mera storfarligt.

Från och med igår springer jag alltså inte längre där. Imorse hade sedan Hbl en notis om att en kvinna blivit våldtagen av tre män i en vit paketbil, det kändes nästan som en kommentar.

Eftersom såna där hörlursknappar inte passar mina näpna små öron (hörlurarna är förstås designade för manliga öron) har jag förmånen att höra brottstycken ur konversationer mellan andra som är ute och luftar på sig i augustikvällen. Inblickarna blir ju mycket korta men desto mer fantasieggande.

Alla verkar ha problem med sina relationer. Här några smakprov på stillsamma intermezzon:

- En ung kvinna och en ung man kommer gående. Hon leder sin cykel och ser tillintetgjord och förvirrad ut. Han är blåslagen i ansiktet och snackar. Mannen: "Men fattar du att du är kvinnan i mitt liv." En stund senare möter jag paret igen. Då cyklar kvinnan långsamt och lekfullt bredvid mannen och pratar glatt, ställer frågor, är till lags. Ordningen återställd.

- En man och en kvinna sitter på muren vid hamnen. Hon luktar på honom. Hon: "Du luktar konstigt?" Han: "Äh ... Jag var just i duschen."

- En man på moped försöker imponera på en brud genom att ge henne århundradets skjuts. Han låter mopeden stegra sig, accelererar ohämmat, gör tvärnitar. Hon ser rädd ut på ögonen och henes långa ben flaxar hit och dit, taget om killens midja är krampaktigt.

Det är överhuvudtaget märklig stämning dessa varma augustikvällar. Folk är ute men de verkar inte särskilt glada. Jo - de nykära verkar helt nöjda men också de är ju på sitt sätt lite hysteriska. Sen är det ju den allmänt närvarande fyllan som gör sitt. Och den hotfulla Bungy Jump-ställningen i skyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar