tisdag 24 augusti 2010

Inte porr utan ondska

Fastnade sent igår framför ett brittiskt sexualupplysningsprogram, The Sex Education Show.

Det var en utmärkt show faktiskt, bland annat lät programvärden en drös ungdomar i högstadieåldern se bilder på normala kvinnor utan kläder (fast när jag tänker på det - inga bilder på vanliga män?). Även i gynstolen fick man se en normal kvinna, liksom, allt.

Sen skulle det handla om porr och programvärden googlade på p-ordet och kom på en och en halv minut in på ett extremt otäckt klipp som tydligen involverade en sexårig flicka. (Ofta hör man att det riktigt äckliga materialet är nästan omöjligt att finna så det var ju lite intressant.) Programvärden var synbart chockerad.

Hon frågade ungdomarna vad de brukade se för porr på nätet och så klippte tv-teamet ihop en liten film av favoriterna och filmen visades för föräldrarna. Materialet var så grovt att dessa vuxna människor inte klarade av att se det.

"Det här är inte porr, det här är ren ondska", sa en välformulerad mamma med blanka ögon.

Och då kunde inte allt material ungarna hänvisat till ens visas eftersom det var olagligt.

Programvärden gick till några datorbutiker och låtsades vara på jakt efter en dator till en trettionåring. Det framgick att det inte gick att köpa datorer med porrfilter inställt på förhand, för det ska man tydligen lyckas installera själv och det skulle tydligen vara rätt komplicerat.

Själv är jag tydligen också rätt bakom flötet för jag hade inte riktigt någon aning om vidden av "friheten" på nätet. Visst, det sägs att "allt" finns på internet och det tror jag på, men jag vägrar kolla, vägrar googla på sådant som jag vet kan skada eller skrämma mig. Men så är jag också vuxen.

Började lite hata internet när jag sett The Sex Education Show. Spärrar NU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar