fredag 27 augusti 2010

Läget under kontroll, ja/nej

Lotta undrar i sin kommentar till förra inlägget om det inte är ett alternativ att helt enkelt låta bli att ta del av recensioner om man vill läsa böcker utan att bli störd av annans åsikt.

Svaret är nä, det är tyvärr inget alternativ. Det är nämligen också mycket viktigt att hänga med i vad som skrivs, sägs och tycks, dels å arbetets vägnar, dels för att det är intressant, och dels för att själsfrid annars inte kan uppnås.

A. Bäck och jag har för länge sedan enats om att det finns tre saker som måste vara fixade för läget ska vara under kontroll:

1. Hufvudstadsbladet ska vara läst.
2. Håret ska vara rent.
3. Disken.

Om någon av dessa punkter falerar gungar marken lite under A. Bäck och mig. Om dessa tre punkter är avbockade kan A. Bäck och jag däremot klara av en hel del kaos på livets övriga områden.

(Personligen kan jag inte heller vara i balans om skåpdörrar står öppna men det har jag inte diskuterat med Bäck så den punkten kan inte tas med på officiella listan.)

Har jag fel om jag påstår att alla har någon halvbanal sak som nödvändigt måste vara under kontroll för att en dag överhuvudtaget ska gå att klara av?

6 kommentarer:

  1. A. Bäck hälsar att skåpdörrar absolut bör hållas stängda!
    Så nu kan det införas officiellt.

    SvaraRadera
  2. Det är klart svårt att låta bli recensionerna. Och värre för dig än mig, klart de. Personligen har jag ännu svårare att låta bli teaterrecensionerna vilket ofta ofta leder till besvikelser. Men ibland också till verkliga överraskningar.

    SvaraRadera
  3. Skåpdörrar skall vara stängda absolut och förstås garderobsdörrar (men det kanske ingår i kategorin skåpdörrar). Barnens naglar skall vara klippta, kan jag lägga till på min personliga lista. Jag vet inte varför, men så är det.

    SvaraRadera
  4. För mig räcker det att Hbl är läst. Och västis. Sen kan man gå och lägga sig igen. Med alla dörrar öppna.

    SvaraRadera
  5. Hu Lotta, jag skulle aldrig kunna lägga mig med en enda skåpdörr öppen. Tanken att sova med en öppen skåpdörrr i rummet är omöjlig.

    Kat: Lustigt att du skriver det där om naglar! Jag tänkte just i förrgår på dig när jag klippte barnens naglar. För om TVÅ barns naglar växer så himla snabbt, hur snabbt växer då inte FYRA barns naglar? tänkte jag. Och därför tänkte jag på dig. Och jag tycker också tiden är ur led om ungarnas naglar är långa. Pust.

    SvaraRadera
  6. Och Bäck! Fint att få en punkt till på listan!

    SvaraRadera