onsdag 17 februari 2010

"Man är aldrig för liten för fredagsmys."

I kväll dricker vi rödvin här i Finsalongen för att fira att Sanna Tahvanainens nya diktsamling Allting är amerikanskt har kommit ur tryck. Vi badar också skumbad som doftar "moringa" (vad det nu är, men det doftar gott). Sen minglar vi.

Jag kikar alltid in genom R-kioskens fönster för att kolla om nya Mama har kommit, så intresserad är jag verkligen, och idag hade R-kiosken till min förtjusning ett nytt nummer i hyllan. Det är flärd för småbarnsmödrar. Jag behöver det. Elle, Vogue, Damernas värld går bort, de handlar om sånt som ligger bortom min horisont, men Mama ... manipulativa Mama ... Tänk att det kan vara så lyxigt och rockstjärnigt att vara småbarnsförälder, tänk, å.
"Vertaistukea", säger finnen, och det finns det också lite sådär klädsamt.
Och dumheter. Det måste det finnas. Dumheter att analysera sönder på alla plan. Stolligheter att genomskåda. Man måste få känna sig smart.
De värsta annonserna finns i mama tror jag. Dels är det ofta barnmat som ska säljas (problematiskt), dels vädjar de ibland mitt i prick. Jag köper aldrig Libero eller Pampers eller sådär (för mycket reklam att betala för) men baksidan på nya mama pryds av den sötaste tjärnögda bebis och texten "Man är aldrig för liten för fredagsmys."
Hemskt, bra. Finns det nånting som en småbarnsförälder längtar efter riktigt mycket så är det just ett skapligt fredagsmys där hela familjen tar det lugnt tillsammans; inga katastrofer, slagsmål, kackablöjor, gnällskov, springskov, diskberg ... Men hej hallå, antiklimax från Libero: "Vi har många mjuka babyprodukter för mysiga stunder." Jå. Babyprodukter. Stjärtservetter. Olja. Tvättprodukt. Zinkkräm.
Ge mig den zinkkräm som på ett magiskt sätt får hela småbarnsfamiljen att verkligen fredagsmysa, tack. Och helst utan tv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar