fredag 14 februari 2014

Ordkleptomani i gott sällskap

Skrev just ett mejl där jag trodde mig uppfinna ett mycket användbart ord, nämligen "femofobi". Ville genast smygskryta om min uppfinningsrikedom här i salongen men bestämde mig för att säkerhetsgoogla först, och dirigerades då raka spåret till Flashback och Suomi24 - där ordet alltså används på samma påhittiga vis.

Det om det, men tröstar mig ändå med att självaste Liv Strömquist tror sig ha uppfunnit ordet "vampyrism" i senaste vargpodden. Och det har hon ju inte, så jag är i gott sällskap.

Vi ordtrollare bara är såna här, helt crazykleptomaniska liksom, kreativa tjuvar, och nu kommer jag ihåg att jag personligen hört PO Enquist påstå att han uppfunnit begreppet "smärtpunkt". Kan det verkligen stämma?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar