fredag 17 januari 2014

Fem tankar i fet kräm


När man står framför spegeln en tidig morgon och smörjer in sitt januaritorra face med fet kräm kan man till exempel tänka så här:

Vad var det som hände i tv-soffan i går kväll?

Först tittade jag på Obs som hade en diskussion om ... ja, om vad? "Om manlig och kvinnlig sexualdrift" står det på deras sajt.

Sedan tittade jag på Svt:s program "Fittstim - min kamp" där Belinda Olsson ska ta reda på om "feminismen spårat ur" (SVT:s formulering).

Med ansiktet fullt av fett - ni vet hur hudkräm fastnar i ögonbryn och ögonfransar, helt flottig står man där, men liksom ändå helad - tänkte jag en del tankar kring detta, och här kommer fem av dem:

1. Det är mycket slemmigt när folks "sexualitet" ska diskuteras i offentligheten. Det är i bästa fall värdelöst, i värsta fall skadligt. Möjligen borde det beläggas med embargo.

2. Prostitutionsdebatt har ingenting med sex eller sexualitet att göra. Det har med bland annat makt, ojämlikhet och ojämställdhet att göra.

3. Jag råder alla feminister att sluta svänga sig med formuleringar som "Det finns feminister som tycker att [det ena eller det andra], men JAG tycker att ..."
Säg i stället rakt av vad DU tycker, utan att dissa andra feminister. (Har själv gjort mig skyldig till det här och lovar bättring.)

4. Att gruppen heterosexuella vita män inte ser någon som helst anledning att ge avkall på sina privilegier är tydligare än någonsin. I Obs nämndes ändå diplomatiskt att män kan välja att omvärdera sina privilegier och att det kunde ge dem ett rikare och bättre liv. Varför inte hugga på det erbjudandet.

5. Backlash! Det är tydligen så att feminister ska be om ursäkt för dåligt beteende nu. Eftertanke kan självklart inte vara fel, men det ska väl gå att tänka efter utan att slicka uppåt och sparka neråt.


2 kommentarer: