torsdag 3 oktober 2013

Radiotips: Zadie S

Min vän Hanna som har koll på brittisk radio tipsade mig, på tal om Värvet och andra poddar, om BBC-programmet Desert Island Discs. Kirsty Young bjuder in någon intressant person till sin studio, pratar med personen om personens liv och sinne, och låter personen spela lite musik. Som avslutning ska personen välja vilken musik, vilken bok och vilken "luxury item" hen skulle ta med sig till en öde ö.

Igår lyssnade jag på Desert Island Discs med Zadie Smith medan jag lagade mat och vill starkt rekommendera det. Jag njöt särskilt av tonen i programmet, det lugna men alls inte söliga tempot, rösterna, och frånvaron av forcerad coolhet. Det är möjligt att jag på grund av kulturell okunskap eller språkförbistring eller starkt fräsande lök i pannan inte uppfattade Smiths coolhetsmarkörer, men jag tyckte hon verkade avväpnande uppriktig beträffande många saker. Det viktigaste med författaryrket, själva skrivandet, fick mycket utrymme utan att bli upphöjt på ett irrelevant sätt. Poserandet uteblev, och då trädde det verkligt coola fram - det som inte kan appliceras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar