torsdag 25 april 2013

Skräckflickor

Fick lite förlagsreklam i inboxen och drabbades av ett akut behov av att läsa en viss specifik thriller, nämligen The Wicked Girls av den brittiska pseudonymen Alex Marwood.
Inom mindre än ett dygn hade jag gått till bokhandeln för att köpa den (via internet tar för lång tid) och inlett läsningen. Det här händer alltså samtidigt som jag har en massa annat att läsa, både jobb och privat läsning, och då måste man se upp med sig själv.

Jag hade inte fattat så mycket annat av handlingen än att det var nånting med flickor och mord. Alltså inte vuxna psykos som dödar småflickor, utan flickor som dödar andra flickor på nåt sätt. Jag har tänkt att jag inte ska läsa böcker som handlar om mördade kvinnor, det finns för många sådana redan, ni vet: spännis-med-död-kvinna-estetiken. Men nu, tja, här finns någonting som intresserar. Någonting med flickvärlden som jag glömt? Flickvarandets smygande kring ödehus som kanske inte var så öde som de verkade, flickvärldens snokande, hemligheterna, smartheten, pillren i gläntan som inte gick att förstå ..

Karin och jag i skogen, rykten, blickar, dynamik, saga, trygghet, fara. Bögstenen.

Vet int. Men det är bra att reagera på snabb och oväntad reaktion hos sig själv. Det betyder något.

Under lupp nu: skräckflickor. Flickor i skräck, som skräck.

2 kommentarer:

  1. Bögstenen.
    Kunde ha funnits hos oss. Vid Tjuvvägen.

    Och nog har du ju sett Heavenly Creatures?:
    http://www.youtube.com/watch?v=E-vUl-1FJ9E

    SvaraRadera
  2. Att jag har sett heavenly Creatures! Associerar också till den här.

    Bögstenen är kanske ett återkommande inslag i separata flickskräckmiljöer?

    SvaraRadera